سیستم ارت الکترونیکی چیست

سیستم ارت الکترونیکی دستگاهی است که جایگزین چاه ارت می باشد. این سیستم ولتاژها و جریان های القایی بر روی بدنه فلزی مصرف کننده الکتریکی را به خود جذب می کند و در صورت بروز اتصال بدنه با نفوذ آب به تأسیسات الکتریکی برق را به سرعت قطع می نماید و از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

موارد مصرف: بانک ها، واحد های تجاری، اداری، مسکونی، صنعتی و دستگاه های مصرف کننده برق مانند: خودپرداز، سرورها، رک ها. رایانه، لوازم خانگی و دستگاه های صنعتی

مشخصات فنی: دارای ورودی و خروجی تکفاز یا سه فاز، دارای خروجی 5 آمپر تا چند صد آمپر، دارای کابل رابط برای نصب بر بدنه فلزی مصرف کننده الکتریکی برای تثبیت بدنه در صفر، دارای سنسور تشخیص نفوذ آب به تأسیسات الکتریکی و قطع سریع برق، دارای خاصیت تشخیص خطای اتصال بدنه و قطع برق، با سرعت قطع برق در 25 میلی ثانیه، قطع برق در موقع افزایش ولتاژ ارت به بالای 20 ولت، جذب ولتاژها و جریان های القایی بر روی بدنه فلزی دستگاه های مصرف کننده الکتریکی و کاهش ولتاژ ارت به پایین تر از 1 ولت، تغذیه با 220 ولت 50 هرتز- دارای چندین مکانیزم و پشتیبان های حفاظتی برای جلوگیری از احتمال هر گونه خطا- ضد زلزله- ضد آب.

 

مزایای سیستم ارت الکترونیکی:

1- بدون استفاده از چاه ارت: در صورت استفاده از سیستم ارت الکترونیکی دیگر نیازی به استفاده از چاه ارت نیست.

2- سرعت بسیار بالا در هنگام عمل قطع برق: سیستم ارت الکترونیکی در صورت اتصال بدنه به سرعت برق را قطع می­نماید. سرعت این سیستم بسیار بالاتر از سیستم­های ایمنی دیگر است و سرعت آن در حدود 25 میلی ثانیه است.

3- عدم کاربرد سیم ضخیم برای سیم کشی ارت: در تأسیسات الکتریکی برای پایین آوردن مقاومت و همچنین قطع فیوز در هنگام اتصال بدنه از سیم ضخیم استفاده می­کنند. ولی در سیستم ارت الکترونیکی نیازی به سیم ضخیم برای سیم کشی ارت نیست.

4- کاربرد در انواع قدرت­های الکتریکی از 1 کیلووات تا چند صد کیلووات

5- عدم رخ دادن اتصال کوتاه و قطع شدن فیوز در هنگام عملکرد: در سیستم چاه ارت هنگام اتصال بدنه اتصال کوتاه رخ می­دهد. ولتاژ صفر می­شود و جریان به حداکثر می­رسد. در این هنگام فیوز اصلی قطع می­شود. در سیستم ارت الکترونیکی درهنگام اتصال بدنه بدون تأثیر بر روی برق اصلی، برق بصورت سوئیچینگ قطع می­شود.

6- بالا بردن امنیت الکتریکی سیستم­های الکترونیکی و رایانه­ای، بخاطر حذف مکانیزم اتصال کوتاه و استفاده از مکانیزم سوئیچینگ

7- جلوگیری از برق گرفتگی در صورت اتصال بدنه و قطع سریع برق

8- جذب ولتاژها و جریان­های القایی بر روی بدنه فلزی تأسیسات الکتریکی و تثبیت بدنه فلزی در صفر

9- عدم خطا در عملکرد

10- دارای خاصیت تشحیص نفوذ آب به تأسیسات الکتریکی و قطع سریع برق در هنگام نفوذ آب به تأسیسات الکتریکی

11- هوشمند

12- بسیار کم هزینه نسبت به چاه ارت

13- دارای عمر طولانی: چاه­های ارت هر چند سال یکبار از مدار خارج می­شوند و بلا استفاده هستند، ولی سیستم ارت الکترونیکی دارای عمر بسیار طولانی است.

14- بسیار کم حجم و دارای ابعاد بسیار کوچک

15- نصب سریع و آسان

16- قطع برق در موقع بروز جرقه­های شدید داخل تأسیسات الکتریکی

17- در پایان اعلام می­گردد که سیستم ارت الکترونیکی هیچ ارتباطی به کلیدهای محافظ جان که به نام های FI، RCD و F & G هستند، ندارد. کلید­های محافظ جان دارای مکانیزم ساده هستند و صرفاً یک نشت­یاب هستند، ولی سیستم ارت الکترونیکی یک نشت­گیر است و جریان­های القایی را به سمت خود جذب می­کند و در صورت اتصال بدنه به سرعت برق را قطع می­کند.
سایتی متفاوت در صنعت تخصصی تلویزیون شهری

5/5 (157)

لطفا امتیاز دهید

About The Author

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *